Zorg
Soms heeft een leerling extra hulp of zorg nodig die binnen de klas niet mogelijk is. Hij kan dan begeleiding krijgen van andere professionals in school.
Commissie voor de Begeleiding
Onze Commissie voor de Begeleiding stelt het (ontwikkelingsperspectief (plan) OPP) van de leerling vast. Ook onderzoekt de commissie of een leerling extra ondersteuning nodig heeft, en zo ja, welke. Verder evalueert de commissie jaarlijks de ontwikkeling van de leerling. We stemmen zorg en onderwijs steeds zo goed mogelijk op elkaar af.
Intern begeleider en orthopedagoog
De intern begeleider is de spil in de ondersteuningsstructuur op onze school. Het MT coördineert de leerlingenzorg bij ons op school. De internbegeleider bekijkt de leermethodes. Samen met de orthopedagoog zorgen ze voor ondersteuning van het leerproces. Zij begeleiden ook leraren en ouders met hulpvragen over leerlingen. De intern begeleider is de onderwijsexpert in handelingsgericht werken. De orthopedagoog verricht handelingsgerichte diagnostiek en bepaalt mede de onderwijs- en zorgbehoeften van de leerling en de ondersteunings-behoeften van de leerkracht en anderen.
Gespecialiseerde professionals
Op onze school krijgen leerlingen waar nodig begeleiding en zorg van gespecialiseerde medewerkers en therapeuten. Denk aan een logopedist of een kinder-
fysiotherapeut. De kinderfysiotherapeut ondersteunt de motorische ontwikkeling en het schrijfproces. Daarnaast richt de kinderfysiotherapeut zich op de zintuigelijke informatieverwerking en het psychomotorische proces. Met als doel het lichaamsbewustzijn, het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van leerlingen te vergroten.
Jeugdarts van de GGD/schoolarts
De jeugdarts van de GGD kan adviseren over zorg en begeleiding. Na plaatsing op De Fonkel krijgen ouders en leerling een uitnodiging. De arts onderzoekt de leerling uitgebreid en maakt een analyse van de sociaal-medische situatie. Naast de standaardonderzoeken kun ouders altijd zelf verzoeken om een afspraak met de schoolarts of jeugdarts.