Leerlingen
De leerlingen die bij ons naar school gaan, zijn tussen de 4 en 13 jaar. Ze hebben een IQ tussen de 70 en 130. Ze worden belemmerd in hun ontwikkeling door problemen in hun gedrag. De leerlingen volgen bij ons speciaal onderwijs.
Iedere leerling is uniek
Iedere leerling op onze school is uniek. We sluiten daarom aan bij hun individuele mogelijkheden. Wat heeft een leerling nodig om met succes en plezier de schooltijd te doorlopen? Dit doen we vanuit een positieve benadering. Voor iedere leerling vinden we een passende aanpak zodat ze elke dag leren.
Speciale ondersteuning
Onze leerlingen hebben extra behoefte aan duidelijkheid, veiligheid en structuur. Ook hebben ze speciale ondersteuning nodig vanwege hun gedrag. Wij geven deze ondersteuning graag. We bieden rust, regelmaat,
ritme en herhaling. Zo zorgen we ervoor dat iedere leerling aan leren toekomt en zich ook persoonlijk zo goed mogelijk kan ontwikkelen.
Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
De Fonkel is een school voor Speciaal Onderwijs. Al onze leerlingen hebben extra ondersteuning nodig bij hun (leer)ontwikkeling. Voor iedere leerling maken we een OPP. In het OPP omschrijven we wat de leerling nodig heeft aan ondersteuning, wat hem belemmerd in zijn ontwikkeling en wat hem juist helpt bij zijn ontwikkeling. Dit OPP wordt binnen 6 weken na plaatsing opgesteld en goedgekeurd in de commissie van begeleiding. Ieder schooljaar wordt dit OPP geëvalueerd en met ouders besproken. Het wordt aangepast als dat nodig is.
Basis- en extra ondersteuning
Om de behoeften van onze leerlingen in kaart te brengen gebruiken wij het landelijk doelgroepen-model. We schalen van iedere leerling hun behoefte aan ondersteuning in op de aspecten Leren & Ontwikkelen en Sociaal-Emotionele Ontwikkeling.
Onze basisondersteuning voor Leren & Ontwikkelen ziet er als volgt uit en geldt voor alle leerlingen:
- Het lesaanbod is gestructureerd en voorspelbaar.
- De leerkracht faciliteert de algemene leervoorwaarden, sluit aan bij het leerniveau en de begeleidt de leerontwikkeling.
- De leerkracht begeleidt de werkhouding door gerichte ondersteuning met behulp van de leerlijn Leren leren: taakaanpak en zelfstandig doorwerken.
- Een onderwijsaanbod waarbij inspanning en ontspanning afgewisseld worden.
- De leerkracht stimuleert tot leren en biedt ondersteuning bij inzicht verkrijgen van het leerproces.
- De leerkracht bevordert zelfstandigheid van de leerling.
- Een groepsgrootte van maximaal 16 leerlingen.
- Een onderwijsondersteuner die indien nodig in de klas extra ondersteunt op bovenstaande gebieden.
- De mogelijkheid tot inzet van gespecialiseerde medewerkers.
- Intensieve betrokkenheid van ouders en zo nodig externe hulpverlening.
Bij leerlingen met een voortdurende, intensieve of zeer intensieve ondersteuningsbehoefte, kijken we wat we aan extra inzet nodig is om hen tot leren en ontwikkelen te brengen. Dit is maatwerk.
Verrijkingsonderwijs
Op De Fonkel hebben we een verrijkend aanbod voor de leerlingen. Hiermee willen we de talenten van alle betrokkenen aanspreken. Naast het ontwikkelen van talenten doet het ook recht aan de verschillen, aan de diversiteit van leerlingen. De leerlingen krijgen in het vaste curriculum onder meer regelmatig theaterspel aangeboden. Dit wordt in projecten uitgebreid met ander (kunstzinnig) aanbod. Binnen dit aanbod besteden we aandacht aan jezelf presenteren, samenwerken, zelfvertrouwen en ontdekken wat je leuk vindt en waar je goed in bent. De leerlingen leren zichzelf te uiten - een belangrijke basis voor de ontwikkeling.